Kilka pytan poczÄ…tkujÄ…cego

Dział dla osób stawiających swoje pierwsze kroki w driftingu.

Kilka pytan poczÄ…tkujÄ…cego

Postprzez Wilk » 13 paź 2009, o 18:55

Witam, od jakiegoś czasu interesuje mnie tematyka driftu. Szczerze mówiąc od dawna podobały mi się samochody jeżdżące bokiem, ale nie wiedziałem jak to się fachowo nazywa. W tym poście chciałbym Wam, znawcom, zadac pare pytań z racji tego, że jestem zupełnie zielony w tej tematyce. Jak to na forum bywa, zawsze konkretny temat prędzej czy później zamienia sie w offtopic. Prosiłbym jednak na możliwie szczegółowe odpowiedzi na nurtujące mnie pytania.

1) Ogólna budowa auta. Gdzie się tego nauczyć ? Są jakies ebooki/ksiązki/artykuły na ten temat ? Wyprzedzając pytania - tak, odwiedziłem google. Szukałem materiałow na ten temat, ale nic ciekawego nie udało mi się znaleźć. Nie chodzi mi tutaj o kompletne podstawy, bo wiem mniej wiecej jak działa silnik czterosuwowy, skrzynia biegów, mechanizm różnicowy, hamulce i inne tego typu podstawowe rzeczy.

2) Szpera. Jak to działa ? Obejrzałem film ukazujący działanie dyferencjału, ale jak szpera działa nie mam pojęcia. Eszpera to pewnie zespawanie 'na sztywno', tak by oba koła kręciły sie zawsze tak samo szybko. Ale co w przypadku powiedzmy szpery 50% ?

3) Tutaj wklejÄ™ taki oto obrazek:
Obrazek

Interesujący mnie element zaznaczyłem na czerwono. Co to takiego i do czego się to przydaje/stosuje ?

4) Swap. Zamiana silnika na lepszy/mocniejszy tak ? Jak to się robi, czy wymienia się sam silnik, czy cały układ napędowy ? Jak to wygląda ? Samemu to robicie, czy dajecie mechanikowi ? Ile to kosztuje ( nie wliczając kosztów kupna danego silnika ).

5) Spoiler, lotka z tyłu driftowozu. Po co ? Czy prędkości przy jakich się driftuje są aż tak duże, że powietrze odpowiednio mocno dociska tył samochodu ?

6) Czy przy jeździe bokiem istnieje szansa, że opona zsunie się z felgi ? Tylko proszę nie pisać "wszystko jest możliwe". Chodzi mi o to jak jest w praktyce.

7) Chip tuning. Stosowany w drifcie ? Jak to dokładnie działa ? Czy jest tak jak myśle, tzn jest sobie chip sterujący pracą silnika i my możemy go sobie przy pomocy odpowiedniego sprzętu dowolnie przeprogramować ? Jeśli tak, to w jakim języku programowania ? Assembler ?

Narazie tyle. Jak mi coś jeszcze przyjdzie do głowy to napiszę to tu. Z góry dzięki za odpowiedzi ;)
Ostatnio edytowano 13 paź 2009, o 19:55 przez Wilk, łącznie edytowano 2 razy
Avatar użytkownika
Wilk
Amator
 
Posty: 8
Dołączył(a): 13 paź 2009, o 18:29
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Kilka pytan poczÄ…tkujÄ…cego

Postprzez Ray » 13 paź 2009, o 19:08

Znawcą to ja raczej aż takim nie jestem, jednak postaram się odpowiedzieć na to czego jestem w miarę pewny:

1) Są w internecie książki i artykuły na temat właśnie specyfikacji do driftu. Aż dziw że wujek google nic Ci nie podpowiedział :P No chyba że z angielskim niezbyt, wtedy i ja raczej nie pomogę. W każdym razie w języku wcześniej wymienionym jest maasa artykułów odnośnie co, jak, z czym podawać, jakich widelców używać itp. Zresztą odpowiedzi na te w miarę podstawowe pytania masz porozwalane na forum, wystarczy użyć opcji "szukaj" ;)
2) Ostatnio mnie pojechano równie kiedy się wypowiedziałem o szperze, więc teraz wolę milczeć...
3) Szkuuurna, nigdy nie poznałem fachowej nazwy w sumie, ale to usztywnia autko z tego co mi wiadomo.
4) Zamiana na mocniejszy- w większości tak. Są jednak słapy ( szczególnie w drifcie) na jednostki mniej awaryjne. Specyfikacji nie znam swapów, wolę nie wprowadzać w błąd.
5) W sumie po nic. Jadąc bokiem spoiler dużo tobie nie pomoże. Niektórzy używają, inni nie. Jednym pasuje, inni nie widzą różnicy. Zdań tyle co użytkowników.
6) Jak masz źle dobrane rozmiary, no to się pewnie zsunie :P Ale do tej pory nie słyszałem o tym, aby się dobrze dopasowana opona, ładnie naapompowana zsuneła xD
7) Hmm, no stosuje się, wiadomo- poprawa osiągów. Ale kolejna rzecz z mechaniką, którą wolę nie wprowadzać w błąd.

Mam nadzieję że COŚ pomogłem ;)
Avatar użytkownika
Ray
Touge Drifter
 
Posty: 1526
Dołączył(a): 24 lip 2009, o 15:44
Lokalizacja: Szczecin

Re: Kilka pytan poczÄ…tkujÄ…cego

Postprzez stev-e » 13 paź 2009, o 19:20

To co zaznaczyłeś jest to przednia górna rozpórka kielichow . stosowana w celu wsztywnienia nadwozia samochodu .

pozdrawiam S.
Avatar użytkownika
stev-e
Król Ronda
 
Posty: 86
Dołączył(a): 11 paź 2009, o 16:54
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kilka pytan poczÄ…tkujÄ…cego

Postprzez Arnold » 13 paź 2009, o 19:46

Ray dosyć sporo powiedział :D
Z tego co mi przychodzi do głowy:
4) Jeśli jesteś obeznany w temacie swap możesz zrobić sam. Jeśli nie, pozostaje tylko mechanik (tylko nie jakiś pan Wieseik, który pierwszy raz widzi dany silnik/samochód).
5) Co do spoilera nie jestem pewien, ale chyba przydaje się przy dużych prędkościach. Zresztą większa część bokolotów z D1GP ma tylny spoiler.
Avatar użytkownika
Arnold
Touge Drifter
 
Posty: 192
Dołączył(a): 12 paź 2009, o 13:07
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Kilka pytan poczÄ…tkujÄ…cego

Postprzez Blazej67 » 13 paź 2009, o 19:48

tak na początek to proponuje poczytać forum ;) , kupić kilka nr GT(tam często opisują takie i inne rzeczy) i jechac na zawody zobaczyć z bliska auta i drift :grin:
Avatar użytkownika
Blazej67
Touge Drifter
 
Posty: 142
Dołączył(a): 14 kwi 2009, o 17:44
Lokalizacja: Sycewo:) okolice Konina

Re: Kilka pytan poczÄ…tkujÄ…cego

Postprzez Kruszon » 13 paź 2009, o 19:51

A Ja mysle ze ktos sobie znowu robi jaja :glare: poniewaz wszystkie zagadnienia były juz omawiane na forum.

Edit:"Jeśli jesteś obeznany w temacie swap możesz zrobić sam." by Arnold Jezeli ktos sie pyta co to swap to chyba nie ma zamiaru zrobic tego sam :scratch:
Avatar użytkownika
Kruszon
Touge Drifter
 
Posty: 266
Dołączył(a): 7 wrz 2009, o 08:13
Lokalizacja: Gliwice

Re: Kilka pytan poczÄ…tkujÄ…cego

Postprzez Wilk » 13 paź 2009, o 19:56

Dzięki za odpowiedzi.

Kruszon napisał(a):A Ja mysle ze ktos sobie znowu robi jaja :glare: poniewaz wszystkie zagadnienia były juz omawiane na forum.


Zapewniam Cię, że nie robie sobie jaj. Czytałem forum, szukałem, ale nie znalazłem odpowiedzi na większość moich pytań. Wszedzie jest opisane ogólnikowo, lub takim żargonem, że nic z tego nie rozumiem.
Avatar użytkownika
Wilk
Amator
 
Posty: 8
Dołączył(a): 13 paź 2009, o 18:29
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Kilka pytan poczÄ…tkujÄ…cego

Postprzez Kruszon » 13 paź 2009, o 20:09

Wpisz w opcji szukaj wszystkie podane przez Ciebie zagadnienia i na 100% wszystko bedzie. Swap' y robi co 2 osoba i umieszcza na forum opis i foty wiec kiepsko szukales :glare:
Avatar użytkownika
Kruszon
Touge Drifter
 
Posty: 266
Dołączył(a): 7 wrz 2009, o 08:13
Lokalizacja: Gliwice

Re: Kilka pytan poczÄ…tkujÄ…cego

Postprzez Wilk » 13 paź 2009, o 21:32

Kruszon napisał(a):Wpisz w opcji szukaj wszystkie podane przez Ciebie zagadnienia i na 100% wszystko bedzie. Swap' y robi co 2 osoba i umieszcza na forum opis i foty wiec kiepsko szukales :glare:


Nie wiem czy dobrze przeczytałeś i zrozumiałeś mój pierwszy post w tym temacie, ale ja nie szukam osób które mogą mi silnik wymienić, tylko jakiś materiałów, z których mógłbym się nauczyć wszystkiego od podstaw.

Nie bulwersuj już się tak.
Avatar użytkownika
Wilk
Amator
 
Posty: 8
Dołączył(a): 13 paź 2009, o 18:29
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Kilka pytan poczÄ…tkujÄ…cego

Postprzez rtuber » 13 paź 2009, o 21:45

Na necie jest mase filmów na których są pokazane tajniki Swapów, przeważnie do kupienia na DVD.
Avatar użytkownika
rtuber
BadBoy
 
Posty: 1087
Dołączył(a): 30 sie 2008, o 13:19
Lokalizacja: Legnica

Re: Kilka pytan poczÄ…tkujÄ…cego

Postprzez Kruszon » 13 paź 2009, o 23:18

Materiały moze i sa o czym wspomnial wczesniej rtuber tylko gdyby to było takie proste to każdy robił by swapa na własna reke a nie płacił komus ciezkie pieniadze za robocizne.

edit: nie bulwersuje sie tylko troche dziwne ogarnac to na podstawie dvd
Avatar użytkownika
Kruszon
Touge Drifter
 
Posty: 266
Dołączył(a): 7 wrz 2009, o 08:13
Lokalizacja: Gliwice

Re: Kilka pytan poczÄ…tkujÄ…cego

Postprzez choody » 13 paź 2009, o 23:24

1 - Szkoła, lub z książki Adama Słodowego - i nie żartuje - taka fajna książeczka ładnie jest tam co prawda ogólnikowo do bólu ale (prawie) wszystko opisane. Z książek typu sam naprawiam itd itp .....
2 - Szpera - Dzięki niej koło które ma większą przyczepność dostaje swoją porcję mocy, bez niej koło o mniejszej przyczepności tej mocy dostaje zawsze 100%. Różnica między szperą 100% a szperą 50% jest taka, że gdy jedno koło stoi na lodzie a drugie na asfalcie to, przy szperze 100% koło stojące na lodzie dostaje tyle samo mocy z silnika co koło stojące na asfalcie, natomiast przy szperze 50% koło stojące na lodzie dostaje 75% mocy silnika a koło stojące na asfalcie 25% .....
3 - To co zaznaczyłeś na fotce to górna rozpórka, ma za zadanie usztywnić zawieszenie poprzez transmisję naprężeń na drugi kielich zawieszenia .....
4- SWAP - zmiana silnika na większy/nowszy, mocniejszy/mniej awaryjny, w niektórych przypadkach wystarczy wymienić sam silnik, w innych silnik z osprzętem (wiązka, skrzynia biegów, kolektory i inne bajery) a w innych silnik z osprzętem, wałem, dyferencjałem, półosiami, hamulcami, amortyzatorami, sprężynami układem chłodzenia itd itp Jak to wygląda?? Gotowego przepisu nie znajdziesz - ale wszystkie SWAPY mają kilka cech wspólnych - wyjęcie wszystkiego co nie potrzebne (czyli silnika, skrzyni itd) i wsadzenie nowego, ewentualne wyspawanie nowych mocowań, wydechu itd Jak ktoś ma zaplecze (czyli garażyk z kanałem) i duuuużo wolnego czasu (i wiedzę troszkę większą od Twojej na temat konkretnego samochodu) robi sam, a jeśli czasu nie ma, czy zaplecza (lub wiedzy), to musi mieć kasę na mechanika .... koszta są różne i zależne od rodzaju samochodu i silnika i miejsca w którym przekładka jest robiona .....
5 - Lotka - w japonii pewnie pomocna bo tam 200km/h wchodzą w pierwszy winkiel i docisk jest pewnie pomocny przy tych prędkościach, u nas to raczej rzecz gustu .....
6 - opona może się zsunąć jeśli jest za małe ciśnienie, jest za szeroka, czy za wysoka i gdy jeździmy po nie równym terenie typu krzywo poukładana/ wypaczona płyta chodnikowa.
7 - chip tuning (nie na widzę tego sformuowania :/ ) jest stosowane, ale raczej nie jako zmiana fizyczna kości pamięci w ECU i nie jako "samodzielny" mod, a raczej jako uzupełnienie zmian mechanicznych za pomocą zaprogramowanej "świnki".

A ja mam jedno pytanie - masz 12 czy 15 lat?? :) Sądząc po pytaniach obstawiam taki przedział wiekowy ..... Ogólnie dobrze celujesz, ale muszę Cię trochę zasmucić, jeszcze troszkę wiosen minie za nim zaczniesz coś kumać ..... bo piszesz, że znasz zasadę działania silnika, a nie rozumiesz na jakiej zasadzie działa dyfer ...... ale nie martw się ja też się cały czas uczę :)

EDIT: kruszon - materiały są, i można się nimi instruować, a ludzie którzy prowadzają swoje furki na SWAPY albo nie mają czasu, żeby sami je zrobić, albo mają niską samoocenę i boją się, że nie dadzą rady, albo po prostu brakuje im warunków do przeprowadzenia przekładki .....
Avatar użytkownika
choody
Touge Drifter
 
Posty: 709
Dołączył(a): 24 maja 2009, o 23:35
Lokalizacja: MIŃSK MAZOWIECKI

Re: Kilka pytan poczÄ…tkujÄ…cego

Postprzez Veber » 13 paź 2009, o 23:42

1. Najlepiej nauczyć się organoleptycznie, czyli na warsztacie w formie praktyk, pracy lub po prostu będąc przy naprawach samochodów.
4. Swap to wymiana/zastąpienie czegoś (silnika, hamulców, zawieszenia itd.) czymś innym zazwyczaj lepszym sprawniejszym wydajniejszym, ale nie zawsze. To zależy co dla kogo jest lepsze.

Resztę wystarczająco wytłumaczył Choody i w zasadzie nic w tym temacie specjalnie dodać się nie da.
Avatar użytkownika
Veber
Touge Drifter
 
Posty: 742
Dołączył(a): 16 wrz 2008, o 11:51
Lokalizacja: Wrocław

Re: Kilka pytan poczÄ…tkujÄ…cego

Postprzez Wilk » 14 paź 2009, o 11:01

choody napisał(a):1 - Szkoła, lub z książki Adama Słodowego - i nie żartuje - taka fajna książeczka ładnie jest tam co prawda ogólnikowo do bólu ale (prawie) wszystko opisane. Z książek typu sam naprawiam itd itp .....
2 - Szpera - Dzięki niej koło które ma większą przyczepność dostaje swoją porcję mocy, bez niej koło o mniejszej przyczepności tej mocy dostaje zawsze 100%. Różnica między szperą 100% a szperą 50% jest taka, że gdy jedno koło stoi na lodzie a drugie na asfalcie to, przy szperze 100% koło stojące na lodzie dostaje tyle samo mocy z silnika co koło stojące na asfalcie, natomiast przy szperze 50% koło stojące na lodzie dostaje 75% mocy silnika a koło stojące na asfalcie 25% .....
3 - To co zaznaczyłeś na fotce to górna rozpórka, ma za zadanie usztywnić zawieszenie poprzez transmisję naprężeń na drugi kielich zawieszenia .....
4- SWAP - zmiana silnika na większy/nowszy, mocniejszy/mniej awaryjny, w niektórych przypadkach wystarczy wymienić sam silnik, w innych silnik z osprzętem (wiązka, skrzynia biegów, kolektory i inne bajery) a w innych silnik z osprzętem, wałem, dyferencjałem, półosiami, hamulcami, amortyzatorami, sprężynami układem chłodzenia itd itp Jak to wygląda?? Gotowego przepisu nie znajdziesz - ale wszystkie SWAPY mają kilka cech wspólnych - wyjęcie wszystkiego co nie potrzebne (czyli silnika, skrzyni itd) i wsadzenie nowego, ewentualne wyspawanie nowych mocowań, wydechu itd Jak ktoś ma zaplecze (czyli garażyk z kanałem) i duuuużo wolnego czasu (i wiedzę troszkę większą od Twojej na temat konkretnego samochodu) robi sam, a jeśli czasu nie ma, czy zaplecza (lub wiedzy), to musi mieć kasę na mechanika .... koszta są różne i zależne od rodzaju samochodu i silnika i miejsca w którym przekładka jest robiona .....
5 - Lotka - w japonii pewnie pomocna bo tam 200km/h wchodzą w pierwszy winkiel i docisk jest pewnie pomocny przy tych prędkościach, u nas to raczej rzecz gustu .....
6 - opona może się zsunąć jeśli jest za małe ciśnienie, jest za szeroka, czy za wysoka i gdy jeździmy po nie równym terenie typu krzywo poukładana/ wypaczona płyta chodnikowa.
7 - chip tuning (nie na widzę tego sformuowania :/ ) jest stosowane, ale raczej nie jako zmiana fizyczna kości pamięci w ECU i nie jako "samodzielny" mod, a raczej jako uzupełnienie zmian mechanicznych za pomocą zaprogramowanej "świnki".

A ja mam jedno pytanie - masz 12 czy 15 lat?? :) Sądząc po pytaniach obstawiam taki przedział wiekowy ..... Ogólnie dobrze celujesz, ale muszę Cię trochę zasmucić, jeszcze troszkę wiosen minie za nim zaczniesz coś kumać ..... bo piszesz, że znasz zasadę działania silnika, a nie rozumiesz na jakiej zasadzie działa dyfer ...... ale nie martw się ja też się cały czas uczę :)

EDIT: kruszon - materiały są, i można się nimi instruować, a ludzie którzy prowadzają swoje furki na SWAPY albo nie mają czasu, żeby sami je zrobić, albo mają niską samoocenę i boją się, że nie dadzą rady, albo po prostu brakuje im warunków do przeprowadzenia przekładki .....


Dzięki za obszerną wypowiedź, ale nie zrozumieliśmy się troche ;). Wiem, JAK działa szpera 50%, ale nie wiem jak wygląda, jak jest zbudowana. Wiem też jak działa dyfer. Mam 18 lat, do szkoły samochodowej nie pójdę, bo już kończe moje technikum informatyczne.

Anyway - thx.
Avatar użytkownika
Wilk
Amator
 
Posty: 8
Dołączył(a): 13 paź 2009, o 18:29
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Kilka pytan poczÄ…tkujÄ…cego

Postprzez Kamyk » 14 paź 2009, o 15:24

Szpera jest to mechanizm różnicowy(dyfer/dyferencjał) o zwiększonym tarciu.
A teraz zapraszam na 10 minutowy seans na temat powstania dyferencjału oraz jego budowie.

Kamyk
Touge Drifter
 
Posty: 186
Dołączył(a): 9 sty 2008, o 21:16
Lokalizacja: Jemappes (Belgia)

Następna strona

Powrót do Początkujący

Kto przeglÄ…da forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości