testowałem prawie wszystkie oleje w swojej historii i dla mnie na świecie liczyły się tylko trzy marki
QuakerState - wykupiony przez MIDLAND, Valvoline, MOTUL
Nie testowałem TOTALA.
Z markowych olei dostępnych na Polskim rynku zamiast Mobila i Castrola wolał bym zalać już Shella. Zwłaszcza po tym jak pewnego czasu w autogiełdzie znalazłem
ogłoszenie "skupujemy opakowania 1l, 4l, po olejach Mobil, Castrol - od tego czasu choć bym nawet cząsteczki złota widział w oleju nie wezmę.
Teraz mała porada,
zdejmujemy pokrywę zaworów lub jeśli dobrze widać przez wlew oleju, to co widzimy, czystość i złoty nalot na powierzchniach świadczy o tym iż auto jeździło na min półsyntetycznym oleju i to dobrej klasy, dlatego śmiało można wlewać pełen syntetyk, ja nigdy nie miałem zawahań. czarny nalocik świadczy o nie najlepszej jakości oleju wówczas max to pół syntetyk.
ponieważ mechanikuje to mam dowody,
Prywatnie poruszam się BMW e36 z silniczkiem M43, po sprowadzeniu auto miało 150tyś km, po przeprowadzeniu w/w prostej weryfikacji, zalewam go dedykowanym MOTULEM 5W-40 X-Cess full syntetyk obecnie silnik ma nakulane 226tyś, cały czas na oryginalnych popychaczach i pracuje jak zegareczek. Do tego złotko jak było tak jest, i żadnych wycieków. mogę zrobić zdjęcie wnętrza jak się do garażu dokulam
Stały klient sprowadził vectrę B, silnik X16NE - po weryfikacji, zalecałem mu pełen syntetyk po tym co widziałem w środeczku, on jednak zdecydował się na Mobil Semi 10W40 pół syntetyczny dostępny na polskim rynku, przed moim wypadkiem robiłem mu wymianę rozrządu, zrobione 60tyś km, i oczom nie mogłem uwierzyć jaki czarny syf na ściankach po zdjęciu pokrywy zaworów
Najgorsze jest to jak się jedzie do warsztatu to przeważnie mają beczkę 200l pół syntetyka, i chcemy wymienić olej to zgadnijcie jaki nam będą zalecać mechanicy, wiem z autopsji że aby mieć u siebie całą gamę produktów olejowych MOTULA w beczkach 60l to muszę wyłożyć niecałe 40tyś na oleje.
Z tego potem się biorą podzielone zdania mechaników bo każdy poleca to co ma, a najlepszy tekst to taki że nie można zmieszać mineralnego z syntetykiem bo się kaszka zrobi
to się nadaje do pogromców mitów.
Oczywiście do waszej jazdy to oleje z grup 10W60 a MOTUL to 300V MotorSport i obserwować wskaźniki temperatury oleju i ciśnienia, bo nie ma oleju na świecie który uchroni wasz silnik przed zajechaniem, zwłaszcza jak ciśnienie spadnie a temperaturka skoczy do 200, tak samo jak monitorujemy EGT przy silniczkach turbo to reszta też jest bardzo ważna.