E30 i E36 compact mają 2 rodzaje wahaczy na tarcze. różnią się grubością łożyska i tym samym wielkością otworu na łożysko i grubością czopu piasty. słabsze/starsze e30 i 318ti mają wymiary łożysk 39X72X37, a mocniejsze, nowsze e30 (touringi, 325, 324) oraz 323ti mają łożyska 42X75X37.
Zepsułem w compakcie kolejny wahacz, i po oględzinach e30i cmpt stwierdziłem że to będzie to samo, różnica tylko w piaście. nie wiedząc że były 2 rodzaje kupiłem od e30, i dopiero potem okazało się że nie pasi właśnie przez różnice napisane wyżej. Domyślam się że ciężej znaleźć wahacz z e30 na mniejsze łożysko - takie jak ma 318ti, bo dostałem na grube, i dwóch kolejnych oglądanych przeze mnie e 30 były grube.
tarcza kotwiąca szczęki ręcznego jest ta sama w obydwu przypadkach.
obfotkowałem wahacze aby unaocznić, że konstrukcyjnie e30 i e36 compact to ten sam wahacz. różnica jak wiadomo to piasta, tarcza e36 jest większa i ma większy zacisk. mocowanie jarzma jest takie samo. jedyna różnica jaką dostrzegłem to inaczej wyglądające mocowanie dolne amortyzatora, które technicznie jest to samo, a różni się wyglądem.
po lewej e30, po prawej e36 (z wyrwanym mocowaniem jarzma-zepsułem)
e30:
e36:
w mocowanie amora wkręciłem szpilkę aby porównać czy będzie ten sam kąt w e30 co w e36, wychodzi na to że tak
e30/e36
e30:
e36:
różnica grubości czopu piasty 39mm compact vs 42mm e30
no i teraz przepis. mając wahacz z e30 na grube łożysko o śr zewnętrznej 75mm, chcąc wcisnąć piastę compacta 318ti lub piastę z zawieszenia compacta na bębnach (te same piasty!) o średnicy 39mm kupujemy łożysko przenie z audi 80/A4 o wymiarach 39x75x37. do tego tarcze i zaciski z compacta i gotowe.
pozor! jarzma tylne z sedan/kupe e36 nie pasują bo mają szerzej rozstawione dziury.
chyba (jeszcze sprawdzę) pasuje jarzmo z tarcz e30+zacisk tylny e36 aby współgrało z tarczą compacta.
z w/w skorzystam niebawem.