Strona 77 z 79

Re: Rozważania na temat wahaczy, negatywów itd. w BMW

PostNapisane: 19 sty 2015, o 12:45
przez pokerstars
Zostawię to tutaj może komuś się przyda

Re: Rozważania na temat wahaczy, negatywów itd. w BMW

PostNapisane: 20 sty 2015, o 17:07
przez emikyton
Szybkie pytanie - E30 - w przypadku obniżenia samochodu KWSZ się zmienia?

Re: Rozważania na temat wahaczy, negatywów itd. w BMW

PostNapisane: 20 sty 2015, o 17:48
przez przem
Tak

Re: Rozważania na temat wahaczy, negatywów itd. w BMW

PostNapisane: 17 maja 2015, o 17:14
przez marian00
Przeczytałem znaczną częśc tego tamatu ale niestety nie znalazłem nigdzie jasnej i klarownej odpowiedzi jak ustawic geometrie w e36.
Tak więc silnik v8 wahacze e46, tuleje acentryczne gwint Tatesco, upalam oczywiście używki. Wahaczy regulowanych z tyłu nie mam i nie chce miec ale postaram się ustawic tylne koła jak najbardziej w pion. Niestety nie wiem co dalej czy tył zbieżnie czy rozbieżnie, to samo przód. Pomoże ktoś? Wiem, że ustawia się różnie ale może jednak ktoś podrzuci?

Re: Rozważania na temat wahaczy, negatywów itd. w BMW

PostNapisane: 18 maja 2015, o 08:07
przez Nikikin
Temat niżej w tym dziale i masz wszystko:
viewtopic.php?f=125&t=21544

Re: Rozważania na temat wahaczy, negatywów itd. w BMW

PostNapisane: 21 maja 2015, o 21:16
przez emikyton
Szybkie pytanie - ile trzeba cm wypchać koło do przodu na zwrotnicy od E36 w E30?

Re: Rozważania na temat wahaczy, negatywów itd. w BMW

PostNapisane: 22 maja 2015, o 20:44
przez e30 owner
3cm

Re: Rozważania na temat wahaczy, negatywów itd. w BMW

PostNapisane: 2 lip 2015, o 18:15
przez Adam115
Witam, mam małe pytanko zakupiłem fasolki do regulacji kątów pochylenia koła w e30/36 compact i teraz przechodząc do sedna jak je prawidłowo wspawać to znaczy do czego np. krawędź fasolki ma być prostopadła czy równoległa? prosiłbym o jakieś zdjęcia z opisem najlepiej. Szukałem różnych wątków ale nic pewnego nie znalazłem a nie chcę spie... zepsuć :P Dzięki z góry za pomoc ;)

Re: Rozważania na temat wahaczy, negatywów itd. w BMW

PostNapisane: 1 gru 2015, o 13:36
przez Petercali
stosowal ktos cos takiego?
http://allegro.pl/regulator-wahacza-prz ... 42842.html
Do e30 po konwersji 5x120 na zwrotnicach e36 chce zastowowac wahacze e46,i zastanawiam sie czy rozwiaze to problem ustawienia kola na srodku

Re: Rozważania na temat wahaczy, negatywów itd. w BMW

PostNapisane: 1 gru 2015, o 17:06
przez e30 owner
Jeśli uniball wkręcony do końca przysunie wahacz o 3 centymetry do podłużnicy jest szansa że ustawi koło centralnie. Zwrotnica e36 cofa koło o 25mm wahacz z e46 przysuwa koło o kolejne 5mm. Jedno ramię wahacza ma długość 300mm około drugie około 360mm więc żeby koło było centralnie trzpień wchodzący w uniball musi być tak między 2 a 3cm bliżej podłużnicy niż ori.

Na acentrycznej tulei gumowej przy fabrycznym zawieszeniu cały czas brakuje centymetra czy półtora by koło było centralnie, a acentryk przesuwa trzpień jakoś centymetr czy dwa w stronę podłużnicy.

EDIT: I pamiętaj jeszcze o jednym, takie wyprzedzenie wahacza zwiększy sporo KWSZ, E30 i tak ma duży KWSZ (e30 8 czy 9 stopni e36 5 - 6 stopni jeśli dobrze pamiętam) ale tutaj dojdą ze 3 stopnie pewnie, co będzie rzutować na koło w skręcie - dojdzie trochę pozytywu i szybciej koło będzie przechodzić w pozytyw. Niby szerszy wahacz to zniweluje, ale weź to pod uwagę.

Re: Rozważania na temat wahaczy, negatywów itd. w BMW

PostNapisane: 1 gru 2015, o 21:07
przez 3barr
Pytanie mam niedawno zanabylem geometriee bawiłem sie nia na osobowkach a co do driftowozow jaki powinien byc najlepszy kat wyprzedzenia sworznia zwrotnicy..

Re: Rozważania na temat wahaczy, negatywów itd. w BMW

PostNapisane: 1 gru 2015, o 22:00
przez nfs
3barr napisał(a):Pytanie mam niedawno zanabylem geometriee bawiłem sie nia na osobowkach a co do driftowozow jaki powinien byc najlepszy kat wyprzedzenia sworznia zwrotnicy..


http://www.driftforum.pl/viewtopic.php?f=125&t=21544

Re: Rozważania na temat wahaczy, negatywów itd. w BMW

PostNapisane: 1 gru 2015, o 22:51
przez e30 owner
3barr napisał(a):Pytanie mam niedawno zanabylem geometriee bawiłem sie nia na osobowkach a co do driftowozow jaki powinien byc najlepszy kat wyprzedzenia sworznia zwrotnicy..


NFS dał dobry artykuł.

Od siebie napiszę tyle, że, KWSZ zależy od kilku czynników i nie ma tu uniwersalnej zasady która podejdzie do każdego samochodu. Tzn, ogólnie są stosowane dwie skrajne szkoły:
-KWSZ jak największy
-KWSZ jak najmniejszy

Co wybierzesz zależy od Twoich preferencji, czy preferencji kierowcy, a od technicznego punktu widzenia zależy głównie od konstrukcji zwrotnicy czy też całego zawieszenia. Ja przerobiłem obie "szkoły". I jedna i druga ma swoje plusy i minusy.

Przy dużym KWSZ plusem jest to że masz dużą stabilność przy prędkościach 200+, tylko kto lata bokiem przy prędkościach 200+ :D. Zwiększa się promień odpowiedzialny za prostowanie kół .... i tyle z plusów, reszta to same minusy (duże zmiany w geometrii przy skręcie kół i wymuszony duży negatyw przy kołach na wprost).

Przy małym KWSZ już jest odwrotnie, plusów jest więcej niż minusów i sytuacja wychodzi jak lustrzane odbicie powyższego. Czyli kosztem stabilności w dużych prędkościach, dostajesz mniejsze zmiany w geometrii w funkcji skrętu. Tylko aby zastosować mały KWSZ musisz przerobić zwrotnicę, zrobić ją od nowa, lub zrobić odpowiedni adapter i pod to wszystko oczywiście i wahacz.

Jeszcze z KWSZ sprawa wygląda tak, kiedyś pisałem że najlepszy jest jak jest najbliżej 0 ... młody byłem i głupi, teraz jestem trochę starszy i trochę pogrzebałem różnych wynalazków mocniej niż kiedyś i deczko zmądrzałem (ale do mądrego to mi jeszcze brak spooooro). Otóż KWSZ zawsze jakiś musi być zachowany, bo coś musi znosić siły działające na oponę w zakręcie między innymi. No i sama konstrukcja zawieszenia (nawet jak ktoś zrobi "niebiańskie" zwrotnice CNC) wymuszają jakiś KWSZ. Na wielkość KWSZ ma wpływ odległość sworznia zwrotnicy od osi koła.

A tak dla przykładu, lub jako dobry "TIP" dla posiadaczy e30 coś podpowiem, bo to jest wyjątek i mega dobra rzecz dla posiadaczy e30. Robiąc konwersję w e30 na 5 śrub koło się cofa o 25mm, tyle wynosi różnica w odległości wąsa sworznia zwrotnicy od osi koła pomiędzy zwrotnicami z e36/e46 a ori e30. Tyle samo sworzeń do przodu wypycha zestaw wisefaba do e30 pod ori zawias. Więc stosując ori zwrotnicę z e36+adapter skrętu z allegro i przedłużając odpowiednio wahacz ( i wypychając go do przodu o 25mm) oraz robiąc górną relokację, w małych pieniądzach uzyskać można efekt przybliżony mocno do WF. I dochodzi też sprawa tego typu wtedy że odpada problem z cofaniem magla przy dużych skrętach.

Z tego co wiem, przy innych samochodach takiego prezentu się nie dostanie.

A na maszynce do geometrii to możesz sobie ustawiać, tylko jak nie wiesz co w zawieszeniu odpowiada za co, i jak zmiana jednej wartości wpływa na drugą, jak to się zmienia dynamicznie wszystko, to traktuj to jako pomoc, nie wykładnik. Bo maszyna do geometrii wszystkiego w zawieszeniu nie pokazuje co jest w drifcie właśnie kluczowe :). No chyba że pokazuje kąt pochylenia sworznia zwrotnicy, promień zataczania, czy promień prostujący koła to pokazuje wszystko chyba ;)

Re: Rozważania na temat wahaczy, negatywów itd. w BMW

PostNapisane: 4 gru 2015, o 16:03
przez Koziol3030
własnie przeczytałem ostatni post. i moje pytanie wahacz dłuższy o 6 cm negatyw spory koła ustawione w nadkolu na zawiasie e36 i adaptery. kiera nie odbija przy duzych skretach. jak to ogarnac dla domowego mechanika. slyszalem o cofnieciu maglownicy w tył auta. ( magiel narazie bez wspomagania ale wspomaganie czeka) czy to cos pomoze albo czy bedzie gorzej. lezeli nie pomoze to co zrobic

Re: Rozważania na temat wahaczy, negatywów itd. w BMW

PostNapisane: 4 gru 2015, o 17:30
przez nfs
magiel do tyłu. drążki Ci sie osiuja z maglem przy mocnym skrecie.