Skrety w E46

Re: Skrety w E46

Postprzez michalek206 » 8 gru 2013, o 21:42

Nie,nie robię na razie z zawiechą bo póki co to ogarniam silnik itp , mam jakoś nie wiele większy skręt itp i na razie mi to starcza,zresztą tak jak mówisz czasem też trzeba dać komuś zarobić za jego trud ;) bardziej chodziło mi o zaspokojenie ciekawości jak to działa ;)
Avatar użytkownika
michalek206
Touge Drifter
 
Posty: 286
Dołączył(a): 15 maja 2010, o 09:01
Lokalizacja: Kraków

Re: Skrety w E46

Postprzez e30 owner » 8 gru 2013, o 22:08

A z ciekawostek jeszcze takich, to po konwersji zawieszenia w e30 na 5 szpilek bez zmiany magla, promień skrętu się zwiększa (koła mniej się wychylają), w e30 odległość sworznia wahacza od sworznia drążka jest krótsza o 5mm. I wynosi 125mm, w e36 i e46 130mm. W e30 odległość osi koła od sworznia wahacza to 40mm a w e36 i e46 15mm (patrząc z rzutu od góry/dołu), stąd cofnięcie koła w nadkolu o 25mm. Ze względu na to, że ucho sworznia wahacza jest niżej niż środek osi koła (patrząc z rzutu z przodu/tyłu) to wahacz trzeba wygiąć odpowiednio więcej niż 25mm żeby zniwelować to cofnięcie koła, jakoś było 30 czy 35mm i wtedy jest koło centralnie.
Avatar użytkownika
e30 owner
Touge Drifter
 
Posty: 2034
Dołączył(a): 29 gru 2012, o 23:16
Lokalizacja: mazowsze

Re: Skrety w E46

Postprzez jankes » 9 gru 2013, o 01:18

e30 owner napisał(a):
EDIT: a jeszcze robiąc jakieś adaptery zwiększające skręt do zwrotnicy, warto zrobić je najgrubsze, czy też jak najwyższe (zależy jak się spojrzy :) ) jak się da, zmienimy w pozytywnym sensie Roll center. Co zmniejszy nam przechyły nadwozia w zakręcie. A gdyby zrobić roll center taki jak w fabryce tylko z odwrotną wartością (tylko że to lekko mówiąc nie możliwe raczej) to karoseria w zakręcie nawet bez stabilizatora będzie się pochylać do wewnątrz zakrętu, a nie do zewnątrz :) Co więcej, po obniżeniu nadwozia, nie ważne o ile, Roll center się pogorsza. i gdyby zostawić sztywność zawieszenia jak w serii, tylko obniżyć masę to karoseria będzie się bardziej wychylała niż w serii, pomimo że obniżony został środek ciężkości pojazdu.

EDIT 2: oczywiście wszystko powyższe tyczy się każdego samochodu, czy to e30 czy to sky r35, czy polonez, lub jakiś inny civic. Kwestia znalezienia "odpowiednich wymiarów".


wszystko fajnie ale chyba piszesz o czyms innym, roll center to chyba inna sprawa, tego nie zmienisz adaptorem do zwrotnicy, z tego jak ja to rozumiem to piszesz o tzw zjawisku bump steer ktore bardzo sie zwieksza z obnizonym autema a obnizenie swoznia zwrotnicy poprawia ten parametr (drazek od magla bardziej poziomo do ziemi sie ulozy)
pozdro
jankes
Touge Drifter
 
Posty: 241
Dołączył(a): 8 cze 2010, o 10:17
Lokalizacja: UK

Re: Skrety w E46

Postprzez jankes » 9 gru 2013, o 01:22

jankes napisał(a):
e30 owner napisał(a):
EDIT: a jeszcze robiąc jakieś adaptery zwiększające skręt do zwrotnicy, warto zrobić je najgrubsze, czy też jak najwyższe (zależy jak się spojrzy :) ) jak się da, zmienimy w pozytywnym sensie Roll center. Co zmniejszy nam przechyły nadwozia w zakręcie. A gdyby zrobić roll center taki jak w fabryce tylko z odwrotną wartością (tylko że to lekko mówiąc nie możliwe raczej) to karoseria w zakręcie nawet bez stabilizatora będzie się pochylać do wewnątrz zakrętu, a nie do zewnątrz :) Co więcej, po obniżeniu nadwozia, nie ważne o ile, Roll center się pogorsza. i gdyby zostawić sztywność zawieszenia jak w serii, tylko obniżyć masę to karoseria będzie się bardziej wychylała niż w serii, pomimo że obniżony został środek ciężkości pojazdu.

EDIT 2: oczywiście wszystko powyższe tyczy się każdego samochodu, czy to e30 czy to sky r35, czy polonez, lub jakiś inny civic. Kwestia znalezienia "odpowiednich wymiarów".


wszystko fajnie ale chyba piszesz o czyms innym, roll center to chyba inna sprawa, tego nie zmienisz adaptorem do zwrotnicy, z tego jak ja to rozumiem to piszesz o tzw zjawisku bump steer ktore bardzo sie zwieksza z obnizonym autema a obnizenie swoznia zwrotnicy poprawia ten parametr (drazek od magla bardziej poziomo do ziemi sie ulozy)
pozdro


ale tak sobie to jeszcze przemyslalem ze to kwestia adapteru bo mam na mysli adapter tylko co zmienia polozenie drazka od magla (mialem takie w nissanie s14 z Part Shop Max)
pozdro
jankes
Touge Drifter
 
Posty: 241
Dołączył(a): 8 cze 2010, o 10:17
Lokalizacja: UK

Re: Skrety w E46

Postprzez e30 owner » 9 gru 2013, o 01:41

Bump steer tyczy się drążka kierowniczego i zmiany dynamicznych kątów w zależności od stopnia skręcenia kół, bo jeśli przy prostych kołach zrobimy zerowy bump steer to przy skręconych będzie on większy/mniejszy, i na odwrót, jeśli zrobimy przy skręconych zerowy bump steer to na prostych będzie "rwało kierę". Rollcenter tyczy się wahaczy i także zmienia się podczas jazdy, na korzystniejszy i niekorzystny.
Avatar użytkownika
e30 owner
Touge Drifter
 
Posty: 2034
Dołączył(a): 29 gru 2012, o 23:16
Lokalizacja: mazowsze

Re: Skrety w E46

Postprzez nfs » 27 gru 2013, o 22:19

Chodzi o zjawisko wydłużania się "dźwigni" która w zakręcie ma ochotę położyć auto. Ta "dźwignia" to odległość między środkiem ciężkości auta a jego środkiem obrotu przy kładzeniu w zakręcie (roll center).

Dzięki położeniu na glebie auto ma niżej środek ciężkości (dobrze) ale idzie on w dół wolniej niż roll center (źle) przez co wydłużamy dźwignie a jak wiadomo im dłuższa tym łatwiej coś, w tym wypadku samochód, obrócić. Efekt jest taki że niższe auto z takimi samymi sprężynami (twardość) będzie łapało większe przechyły niż wyższe. Dlatego nie wydaje mi się żeby była jakaś szanująca się firma (H&R, Eibach) która ma w ofercie sprężyny obniżające niższe jak -40mm np. do e30.


Im bardziej obniżymy auto z McPhersonem (i nie tylko) tym wyżej do zewnątrz celuje wahacz:
Obrazek

Źródło:
http://www.e30m3project.com/e30m3performance/myths/Weight_Transfer/weight_transfer2.htm

PodsumowujÄ…c:

Jeśli twój dolny wahacz celuje w góre to wiedz że coś się dzieje... :grin:
Avatar użytkownika
nfs
Touge Drifter
 
Posty: 116
Dołączył(a): 2 maja 2010, o 19:33
Lokalizacja: Pruszków

Re: Skrety w E46

Postprzez e30 owner » 27 gru 2013, o 23:16

Nfs - tak wszystko ładnie pięknie, tylko niższe sprężyny są zazwyczaj twardsze, więc przechyły są eliminowane w ten sposób - dobrze gdy jezdnia jest gładka :) źle, bo takich dróg i torów u nas nie ma (prócz poznania chyba tylko i kielc). A mocno twarde zawieszenie słabo wybiera "szybkie" nierówności. Więc dajesz słabszą sprężynę, ale samochód zaczyna się kłaść, więc kombinujesz z stabilizatorami i Rollcenter, i masz zawias który nie kładzie samochodu, i dobrze wybiera nierówności, samochód nie skacze jak piłka, nie trzęsie i mniejsze siły działają na karoserię itp.
Avatar użytkownika
e30 owner
Touge Drifter
 
Posty: 2034
Dołączył(a): 29 gru 2012, o 23:16
Lokalizacja: mazowsze

Re: Skrety w E46

Postprzez jarek s13.5 » 5 sty 2015, o 21:41

panowie a jeżeli zaloze adaptery 30% plus podkladki pod magiel wystarczy na początek? wahacze zostają seryjne z e46 ?
Avatar użytkownika
jarek s13.5
Touge Drifter
 
Posty: 226
Dołączył(a): 3 wrz 2011, o 20:18
Lokalizacja: Radzyń Podlaski

Re: Skrety w E46

Postprzez Kenny » 5 sty 2015, o 22:40

ja mam w e46 adaptery 25% plus podkładki na początek wystarcza,przy seryjnym wahaczu będziesz musiał skrócić drążki lub zaadoptować z innego modelu krótsze,bo nie ustawisz zbieżności :)
Avatar użytkownika
Kenny
Clutch Burner
 
Posty: 36
Dołączył(a): 7 wrz 2013, o 15:35
Lokalizacja: Rapdom

Re: Skrety w E46

Postprzez jarek s13.5 » 5 sty 2015, o 22:59

a od czego brałeś drazki?
Avatar użytkownika
jarek s13.5
Touge Drifter
 
Posty: 226
Dołączył(a): 3 wrz 2011, o 20:18
Lokalizacja: Radzyń Podlaski

Re: Skrety w E46

Postprzez Kenny » 5 sty 2015, o 23:05

ja skracałem seryjne
Avatar użytkownika
Kenny
Clutch Burner
 
Posty: 36
Dołączył(a): 7 wrz 2013, o 15:35
Lokalizacja: Rapdom

Poprzednia strona

Powrót do Zawieszenie, układ kierowniczy i hamulcowy

Kto przeglÄ…da forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 14 gości