przez ghost_rider » 2 lut 2014, o 18:46
ok.... zacznijmy od tego, ze w przyrodzie wiekszosc rzeczy darzy do stanu rownowagi ( rownego ciscienia, poziomu... ) dlatego np. mozna przyjac ze poziom morza=0 (pomijajac przyplywy i odplywy), a cisnienie atmosferyczne to 1bar(1013hPa). oczywiscie cis. atmosferyczne nie jest wszedzie rowne, dlatego wieje wiatr.
teraz jesli tak jest jak napisalem (uwierz mi - jest) nasze gazy wydechowe (spaliny-jak ktos nie lapie) sa wypychane z cylindra przez zawor/y. zawor ma srednice duzo mniejsza od cylindra, wiec tlok wypychajac je z cylindra zwieksza ich (spalin) cisnienie. mozna to porownac do strzykawki zatkanej palcem (sprobuj- poczujesz, moze zrozumiesz).
Spaliny, poruszajace sie rura wydechowa sa falÄ… (przyloz reke do wydechu jakiegos 1-2cylindrowca to poczujesz pulsy/tetnienia). jest tak, dlatego ze z cylindra zostala wyrzucona ich konkretna ilosc. sa one pod cisnieniem= 1bar+x, czyli wyzszym niz atmosferyczne, dlatego gazy darza do wyrownania cisnien z atmosfera naszej planety.
dalej... ta nasza "porcja gazow" z jednego cylindra porusza sie w kierunku konca wydechu. tworzy ona cisnienie przed soba i podcisnienie za sobÄ…. to zjawisko mozna zaobserwowas w lufie pistoletu - naboj porusza sie szybko, tworzy cisnienie przed soba, i podcisnienie za soba.
wracajac do wydechu... jak mowilem spaliny przepływają przez x-pipe, a za nimi idzie podcisnienie ktore zasysa gazy z drugiej czesci wydechu, pomaga w oproznianiu cylindrow ze spalin (tych co sa w fazie wydechu), co zwieksza moc.
na koniec pamietaj ze x-pipe montuje sie w falkach, gdzie wydech ma dwie czesci - prawa i lewa.druga sprawa, poczytaj sobie o falach, bo one wcalenie wygladaja tak jak te na wodzie....
wybacz jesli nadal pisze chaotycznie, ale nie mam wyksztacenia pedagogicznego, by ladnie i kwieciscie Ci to wytlumaczyc. ale jak ktos juz cos stara sie wytlumaczyc w prosty sposob (choc nie musi) to nie mow, ze pisze bzdury, bo wychodzisz na idiote... i jakbys sie chcial dalej czepiac - to jest taki uproszczony, ogolny i lopatologiczny (choc chaotyczny) opis dzialania wydechu, faktycznie jest to bardziej zlozone, bo w takim miejscu jak silnik spalinowy naprawde wiele sie dzieje w tym samym czasie.
ps. moderatora prosze o usuniecie/przeniesienie mojego offtopa z tego tematu, gdy juz kolega sajrus sie doedukuje
ps2. mechanika plynow dotyczy ROWNIEZ GAZOW Einsteinie.