Bartek, weź mi powiedz czy chodzi o to żeby zarejestrować czy żeby zarejestrować legalnie, mieć wszystko tiptop i nie musieć się martwić że ktoś ci może jakąś kwestię podważyć. Wystarczy kumaty policjant co zabierze Ci dowód ze wskazaniem na źle umiejscowioną kierownicę, żaden diagnosta się nie podpisze pod badaniem jeśli będzie miał taki kwit z policji. I już, po sprawie, chyba że masz orzeczenie ministra transportu o uchyleniu konkretnego przepisu w stosunku do auta. I tyle jest do tego, nie wiem, może tylko ja w tym kraju jestem porządny, a cała reszta chce się ślizgać jak tylko się da, żeby wyjść na swoim. Jeśli tak to przepraszam że chcę być uczciwy nawet w stosunku do naszego kiepskiego rządu, urzędników i wszystkich tym którzy pastwią się tylko na naszej kasie z podatków i najchętniej nie robili by nic by nam pomóc. Bardzo przepraszam !
Naprawdę to nie jest dla mnie problem, czy dla paru osób które znam załatwienie badania technicznego, bo to jest Polska, a nie UK (chociaż tam też mi proponowano załatwienie MOTu bez pokazywania auta
). Kwestia polega na tym czy ktoś przez to nie dostanie po dupie, 1 czy 2 takie odkryte akcje z RHD i pozytywnym badaniem i stacji się oberwie. Czy to w porządku z Twojej strony znajomego tak załatwić ? Życzę Wam z całego serca powodzenia w rejestrowaniu tych waszych RHD w jakikolwiek sposób sobie wymyślicie, bo niektórym bieda doskwiera ale chcą mieć Sky'a, a w RHD nie dlatego że ich nie stać na dobrą przekładkę ale to przecież bardziej JDM i z kierą po drugiej traci swój urok.
Przez kilka ostatnich lat już wiele się nasłuchałem, narozmawiałem z ludźmi którzy robili naprawdę różne akcje z rejestracjami, pisałem listy i dzwoniłem do wielu urzędów i ministerstwa transportu, starając się rozwiązać tą kwestię i takie są moje dotychczasowe wnioski, żeby legalnie zarestrować furę z kierownicą po prawej stronie musi być to albo auto zabytkowe (ale ono ma inne prawa i wymagania) albo musi minister transportu wydać orzeczenie o zniesieniu danego przepisu w stosunku do tego auta co jest ujęte i wpisane w nowo wydany dowód rejestracyjny.
Parę osób w wielu krajach, ma, różne auta, zarejestrowane, bo ktoś się nie doszukał, bo ktoś o czymś zapomniał, bo tak czy bo siak. Cieszcie się że prawo nie zazwala na zabieranie takich aut jak to było w Stanach całkiem niedawno, jak rząd postanowił uporać się z nielegelnymi importami. Ale posiadanie w pełni legalnego, wolnego od jakichkolwiek problemów natury papierkowej auta to już inna kwestia. Nie raz, nie dwa usłyszymy jeszcze o zarejestrowanym Sky, Silvi czy zwykłym Land Roverze z kierą po prawej ale każdy robi tak jak uważa i tak jak lubi, to zawsze dreszczyk emocji gdy haltuje cię policjant na kontrole a ty się zastanawiasz czy przyczepi się do kiery czy nie.
Ja nie mówię, że się nie da, tylko że jest na to jeden legalny sposób, bez przekładki, dwa jeśli samochód jest starszy niż 25 lat. EOT z mojej strony.
A tu jeszcze takie coś co kiedyś na TK zamieściłem:
Warszawa, 15 lutego 2008 r.
MINISTER INFRASTRUKTURY
TD5t-0701-04/08
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku!
Odpowiadając na pismo z dnia 29 stycznia 2008 r. nr SPS-023-717/08 przekazujące
interpelacje posła Jerzego Kozdronia, w sprawie wyjaśnienia stosowania prawa krajowego
w zakresie wymagań technicznych, jakie powinny spełniać pojazdy samochodowe
rejestrowane w Polsce, uprzejmie informuje, że Dyrektywa Rady Nr 70/311/EWG odnoszącą
sie do układów kierowniczych pojazdów silnikowych i ich przyczep, nie dotyczy usytuowania
kierownicy w pojeździe. Dyrektywa ta określa szczegółowe warunki techniczne badan
układów kierowniczych dla pojazdów, bez względu na usytuowanie układu kierowniczego.
Jest to jedna z 60 Dyrektyw cząstkowych Unii Europejskiej, której spełnienie jest wymagane
w procedurze homologacji typu pojazdu, czyli pojazdu jako całości.
Odnosząc sie do pytania 1 zawartego w interpelacji uprzejmie informuje,
że przedmiotowa Dyrektywa Rady Nr 70/311/EWG została już zaimplementowana
do polskiego systemu prawnego w Załączniku nr 9 Lp. 5 do rozporządzenia Ministra
Infrastruktury z dnia 24 października 2005 r. w sprawie homologacji typu pojazdów
samochodowych i przyczep (Dz. U. Nr 238 poz. 2010 z pózn. zm.).
Przepis § 9 ust. 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r.
w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia
(Dz. U. z 2003 r. Nr 32, poz. 262, z pózn. zm.), jednoznacznie wskazuje, że kierownica
w pojeździe o liczbie kół większej ni trzy, którego konstrukcja umożliwia rozwijanie
prędkości przekraczającej 40 km/h, nie powinna być umieszczona po prawej stronie pojazdu.
Przepisy zawarte w Konwencji o ruchu drogowym, sporządzonej w Wiedniu w dniu
8 listopada 1968 r. ( Dz. U. z 1988 r. Nr 5, poz. 40, z pózn. zm. ), mającej na celu zwiększenie
bezpieczeństwa na drogach, stanowią w szczególności w art. 7 ust. 1, że użytkownicy drogi
powinni unikać zakłóceń ruchu lub narażania go na niebezpieczeństwo poprzez unikanie
wszelkiego zachowania, które mogłoby stanowić niebezpieczeństwo lub utrudnianie ruchu,
narazić na niebezpieczeństwo osoby albo wyrządzić szkodę własności publicznej
lub prywatnej.
Jak wynika z powyższego, umiejscowienie kierownicy w pojeździe w stosunku
do kierunku jazdy jest na tyle istotne, że międzynarodowe przepisy homologacyjne, jak
i równoważne polskie przepisy nakazują ścisłe rozróżnienie kierunku ruchu, do którego dany
pojazd jest przystosowany. Jest to szczegółowo odnotowywane w dokumentacji
homologacyjnej oraz potwierdzane w wyciągu ze świadectwa homologacji wydawanym na
potrzeby rejestracji pojazdów. Aspekt umiejscowienia kierownicy oraz możliwość zmiany jej
miejsca muszą być ściśle nadzorowane w procesie dopuszczenia pojazdu do ruchu z uwagi na
możliwości konstrukcyjne pojazdu.
Biorąc pod uwagę powyżej przywołane przepisy, a także w oparciu o art. 67 ust. 1
ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108,
poz. 908, z pózn. zm.), Minister Infrastruktury w wyjątkowych indywidualnych sprawach
wydaje decyzje administracyjne zezwalające na poruszanie się po drogach polskich pojazdem
z kierownica umieszczona po prawej stronie (pojazdy specjalne, w których wykonywana
funkcja wymaga aby kierowca znajdował sie po prawej stronie - np. zamiatarki uliczne;
pojazdy pracowników ambasad i placówek dyplomatycznych na czas ich pobytu w Polsce -
na zasadach wzajemności).
Odnosząc sie do pytania 2 zawartego w interpelacji należy wskazać, że w związku
z faktem, iż przywołana Dyrektywa Rady Nr 70/311/EWG została już zaimplementowana,
nie istnieje potrzeba wydania pisma okólnego w przedmiotowej sprawie. Badanie techniczne
przeprowadzane na stacji kontroli pojazdów przez diagnostę, ma zasadniczy wpływ na
bezpieczeństwo ruchu drogowego. Diagnosta dokonując przeglądu technicznego pojazdu ma
za zadanie jednoznacznie określić, czy pojazd spełnia, czy te nie spełnia wymagań
bezpieczeństwa w ruchu drogowym, określonych szczegółowo w art. 66 ustawy - Prawo
o ruchu drogowym. Umieszczenie kierownicy po prawej stronie w warunkach ruchu
prawostronnego jaki obowiązuje w Polsce oraz w większości krajów UE, ma znaczny wpływ
na pogorszenie bezpieczeństwa na drodze. Takie umieszczenie kierownicy w pojeździe
utrudnia, a w skrajnych przypadkach uniemożliwia bezpieczne wykonywanie manewrów
np. wyprzedzania w ruchu drogowym, dlatego te nie właściwe byłoby dopuszczanie
do ruchu wszystkich pojazdów, w tym take osobowych, z kierownica umieszczona po
prawej stronie. Tak wiec wynik badania technicznego pojazdu wyposażonego w kierownice
umieszczona po prawej stronie będzie negatywny.
Przedstawione powyżej stanowisko oraz argumentacja Ministerstwa Infrastruktury
w przedmiotowej sprawie znalazła odzwierciedlenie w wyrokach Wojewódzkiego Sadu
Administracyjnego otrzymującego w mocy decyzje Ministra Infrastruktury w zakresie
odmowy udzielenia odstępstwa od warunków technicznych w zakresie umieszczenia
kierownicy po prawej stronie.
Z poważaniem,
Z upoważnienia
Ministra Infrastruktury
Tadeusz Jarmuziewicz
Sekretarz Stanu
(Dz. U. z 2003r. Nr 32, poz. 262 z późn. zm.)
§ 9. 1. Pojazd powinien być tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, aby:
2. Kierownica w pojeździe o liczbie kół większej niż trzy, którego konstrukcja umożliwia rozwijanie prędkości przekraczającej 40 km/h, nie powinna być umieszczona po prawej stronie pojazdu.
3. Przepis ust. 2 stosuje się do pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy po dniu 31 grudnia 1984 r.
Po tym wszystkim ja doszedłem do wniosku że przekładka jest zawsze lepszą opcją. No chyba że ktoś chce mieć zabytek i nic z nim nie robić bo konserwatora będzie trzeba o pozwolenie prosić.